^наверх

header

foto1 foto2 foto3 foto4 foto5

Юридические услуги в городе Сумы и области.


Контакти
моб. +380509166575
e-mail: vivat.sumy@gmail.com

Юридическая консультация Толмачёвых.

Юридичні послуги надаються за адресою: м. Суми, вул. Набережна р. Стрілки, б. 28, к. 1 (вхід з двору)

Послуги надають

                                                                                                   

Корисна інформація

Відшкодування збитків у зв'язку з викупом та примусовим відчуженням земельних ділянок: порядок, розміри, умови, спори з приводу відшкодування збитків.

     Дане питання регулюється ЗК, Законом України «Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності та Порядком визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам. Згідно вищезазначених нормативних актів визначається, що:- викуп земельних ділянок для суспільних потреб – це їх передача у державну чи комунальну власність  для  задоволення  суспільних  потреб  шляхом  укладення договору  купівлі-продажу чи іншого правочину у порядку, встановленому законом, за згодою фізичних або юридичних осіб, у власності яких вони перебувають;- викупна ціна  -  вартість земельної ділянки (її частини), житлового будинку, інших будівель, споруд, багаторічних насаджень, що на ній розміщені, з урахуванням збитків, завданих власнику внаслідок викупу земельної ділянки, а також упущена вигода; - примусове відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, з мотивів суспільної необхідності - перехід права власності на земельні ділянки, інші об'єкти нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, до держави чи територіальної громади з мотивів суспільної необхідності за рішенням суду. Викуп земельних ділянок для суспільних потреб може здійснюватися за умови відшкодування їх вартості відповідно до закону. Примусове відчуження земельних ділянок, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, може бути застосоване лише як виняток з  мотивів суспільної необхідності за умови попереднього і повного відшкодування їх вартості на підставі та в  порядку,  встановлених законом. Примусове відчуження земельної ділянки  з мотивів суспільної необхідності здійснюється за умови надання її  власнику відповідно  іншої  рівноцінної  земельної ділянки, якщо інше не погоджено з власником відчужуваної земельної ділянки.

      Розмір  викупної  ціни  затверджується  рішенням органу  виконавчої  влади  чи  органу місцевого самоврядування, що здійснює  викуп  земельної ділянки, або встановлюється за рішенням суду. У разі надання  власнику  іншої  земельної  ділянки  замість відчуженої  у  викупну  ціну  включається  вартість виготовлення документації із землеустрою,  розроблення  якої  необхідне  для отримання у власність такої земельної ділянки, а також  витрати, пов'язані з державною реєстрацією прав на неї.         Вартість земельної ділянки, що відчужується або передається у власність замість відчуженої,  визначається на підставі її експертної грошової оцінки, проведеної відповідно до закону.

        Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування мають  право  викупу  земельних ділянок, для таких суспільних потреб: - забезпечення національної безпеки і оборони; - будівництво, капітальний ремонт об'єктів транспортної і енергетичної інфраструктури (доріг, мостів, ліній електропередачі, зв'язку, аеропортів тощо); - розміщення іноземних дипломатичних  представництв та консульських установ, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України; - створення міських  парків,  будівництво дошкільних навчальних закладів, майданчиків відпочинку, стадіонів; - розташування об'єктів природно-заповідного фонду. Рішення  про  викуп  земельних  ділянок для суспільних потреб, органи виконавчої влади чи органи  місцевого самоврядування приймають на підставі генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації. Такий орган зобов'язаний  письмово повідомити  про  це  їх власника протягом п'яти днів з дня прийняття такого рішення,  але не пізніше як за три місяці  до їх  викупу. У письмовому   повідомленні зазначається інформація щодо: об'єктів викупу, їх місцезнаходження, площі земельної ділянки,  кадастрового номера (за наявності),  категорії земель; мети викупу; умов викупу (орієнтовна викупна ціна,  строк викупу); прав і  обов'язків власника земельної ділянки. До такого повідомлення додається   план земельної ділянки (її частини), що підлягає викупу, і посвідчена в установленому законом порядку копія рішення про її викуп. Власник земельної  ділянки протягом одного місяця з дня  отримання такої інформації  письмово  повідомляє відповідний орган виконавчої влади про  надання згоди  на  проведення переговорів щодо умов викупу або відмову від такого викупу. В разі надання згоди представники органу, який прийняв рішення  про  їх  викуп,  проводять переговори з власником (власниками)  земельної  ділянки щодо викупної ціни, строків та інших умов викупу. Викуп земельної ділянки, здійснюється  шляхом  укладення  договору купівлі-продажу,  що  підлягає  нотаріальному  посвідченню. У разі надання  особі  у  власність  земельної  ділянки  чи  іншого майна замість викупленого може укладатися договір міни.  Викуп земельної ділянки може  здійснюватися  лише  за  згодою  їх власників.  Якщо протягом одного року з дня  прийняття  рішення про викуп земельної ділянки,  для  суспільних  потреб  договір    купівлі-продажу з власником земельної ділянки, не укладений, таке рішення втрачає чинність  у  разі,  якщо протягом  одного  року або 3-х років (мости, дороги), у випадку передбаченому законом,  з  дня прийняття рішення відповідний орган виконавчої влади не звернувся до суду  з  позовом  про  примусове  відчуження цих об'єктів або якщо рішення суду  про  відмову  у  задоволенні  цього  позову  набрало законної сили.  У разі  втрати чинності рішенням про викуп земельної ділянки, прийняття нового рішення  про   викуп   таких об'єктів  з  цих  же  підстав допускається не раніше ніж через два роки.  Власнику здійснюється відшкодування втрат у грошовій формі, але замість неї може бути передана  у  власність  інша  рівноцінна земельна  ділянка  чи інші об'єкти  нерухомого  майна. Орган, який прийняв рішення про викуп земельної ділянки для суспільних потреб, зобов'язаний відшкодувати фізичним та юридичним особам - власникам та  користувачам  суміжних  земельних ділянок  збитки,  що  були  їм  завдані внаслідок викупу земельної ділянки для суспільних потреб.  У  разі недосягнення згоди щодо умов договору купівлі-продажу протягом шести місяців з дня прийняття рішення про викуп земельної ділянки, зазначені  об’єкти  можуть  бути примусово відчужені у державну чи комунальну   власність за рішенням суду  лише  як  виняток і  виключно  для  будівництва  автомобільних  доріг загального  користування  державного  значення, мостів, естакад та об’єктів, необхідних для їх експлуатації, на умовах концесії.  Орган виконавчої влади звертається  до  адміністративного  суду  із позовом про примусове відчуження зазначених об'єктів.          Такі вимоги підлягають задоволенню, якщо позивач доведе, що   будівництво, капітальний  ремонт,  реконструкція об'єктів,  під розміщення яких відчужується відповідне майно,  є неможливим без припинення  права власності на таке майно попереднього власника.  У   разі   задоволення   позовних   вимог   рішенням  суду визначається викупна ціна та порядок її виплати,  а також  перелік та   порядок  надання  майна  замість  відчуженого. Попереднє  повне відшкодування вартості земельної ділянки, у грошовій формі  здійснюється  шляхом  внесення  органом виконавчої влади коштів  на  депозит нотаріальної контори в порядку,  встановленому законом,  за місцем розташування земельної  ділянки,  або перерахування коштів на зазначений  власником  цих об'єктів банківський рахунок. Право  власності  на  земельну   ділянку,   інші   об'єкти нерухомого  майна переходить до держави  чи  територіальної  громади  після укладення   договору   купівлі-продажу   (іншого   правочину,   що передбачає  передачу  права  власності)  та  державної  реєстрації такого права. Державна реєстрація права власності держави чи територіальної громади на земельну ділянку,  примусово   відчужені  здійснюється   після   перерахування  попередньому власнику  викупної  ціни  в  повному  обсязі,  що  підтверджується відповідними розрахунковими документами,  або документом про внесення коштів на депозит нотаріальної контори,  та/або після  виникнення  права  власності  на  нерухоме майно, надане замість викупленого.  З  моменту  переходу  до  держави  або територіальної громади права  власності  на  земельну  ділянку,  відчужену для суспільних потреб   чи  з  мотивів  суспільної  необхідності,  право  оренди, сервитути щодо неї припиняється. У разі якщо  потреба  у  використанні такої земельної  ділянки відпала,  орган, який прийняв рішення про викуп цих об'єктів, протягом місяця з дня, коли йому стало відомо чи повинно було стати відомо про це, приймає відповідне рішення, про що повідомляється попереднього власника, який може викупити її, звернувшись з заявою за ціною,  встановленою на час повернення таких об'єктів у власність. В разі не виявлення такого бажання, земельна ділянка може бути передана у власність або користування іншій особі.

          Порядок визначення вартості відчужуваної земельної ділянки встановлений Постановою КМУ «Про експертну грошову оцінку земельних ділянок», а особливості оцінки земельних ділянок сільськогосподарського призначення визначені у ЗУ «Про оцінку земель». 

     Згідно з Порядком визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, відшкодуванню підлягають:

- вартість житлових будинків, будівель і споруд;

- вартість плодоягідних та інших багаторічних насаджень;

- вартість водних джерел (колодязів, ставків, водоймищ, свердловин тощо);

- понесені витрати на поліпшення якості земель (оранка, внесення добрив, посів, інші види робіт), на розвідувальні та проектні роботи.

          Розміри збитків визначаються в повному  обсязі  відповідно до  реальної  вартості  майна  на  момент   заподіяння    збитків, проведених  або  необхідних  витрат на поліпшення якості земель (з урахуванням ринкової або відновної вартості).

     Спори можуть стосуватися відшкодування вартості майна, яке не було включене в суму відшкодування. Так, це може бути позов про включення до суми відшкодування вартості об’єктів нерухомого майна, багаторічних насаджень, водних джерел, поліпшення якості земель при вилученні земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності.

Copyrigcht © 2015 Юридическая консультация Толмачевых
Яндекс.Метрика